rgnbg

Tips om medewerkerstevredenheid te vergroten

Als bedrijf wilt u uw klanten tevreden houden, want zonder klanten is er geen bestaansrecht voor uw bedrijf. Echter, net zo belangrijk als klanttevredenheid is medewerkerstevredenheid. Zonder tevreden medewerkers zult u namelijk niet het optimale uit uw bedrijf halen en dat zou toch zonde zijn. Hoe houdt u uw medewerkers dan tevreden? Dat zullen we in dit artikel behandelen.

 

Stel de goede personen als leiders aan

Vanaf een bepaald aantal medewerkers zult u niet al uw personeel direct aan kunnen sturen. Op dat moment zult u moeten delegeren en het is belangrijk dat u daarvoor competente leiders aanstelt. Het is hierbij op te merken dat elke situatie om een andere soort leider vraagt. Als er bijvoorbeeld een afdeling is met relatief veel nieuwe werknemers, dan past hier het beste een leider die fouten toelaat. Een leider die geen fouten toelaat zal niet snel motiveren en motiverend werken, waardoor er onderlinge frictie kan ontstaan.

 

Aantrekkelijk salaris

Geld is natuurlijk een enorm belangrijke drijfveer om te werken. Dit had u zich waarschijnlijk zelf ook bedacht. We benoemen toch nog even dat het salaris een logisch gevolg moet zijn van de werkzaamheden die een werknemer verricht. De secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen nog wel zo goed zijn, als men onderbetaald wordt zal dit de tevredenheid niet ten goede komen. Daarnaast is het belangrijk perspectief te bieden door salaris in schalen op te bouwen.

 

Waardering voor werknemers

Het klinkt als een open deur, maar tevredenheid start bij het uiten van je waardering naar werknemers. Extra inzet en werk moet altijd beloond worden. Dit geeft ook een teken naar andere medewerkers dat er echt wel gezien wordt wat hun toegevoegde waarde is. Daarnaast kan een samenwerking met een loopbaancoach uw werknemers het gevoel geven dat ze gewaardeerd worden, omdat ze dit het gevoel geeft dat u ook aandacht heeft voor hun carrière buiten uw eigen bedrijf.

Comments are closed.